Villanyszerelés hírek

Öt világítástechnikai tervezõ megvitatja a legújabb trendeket a kiskereskedelmi terek megvilágításában
2022.05.23
Kategória: Hírek
Még mielőtt a COVID-19 miatt a járdaszegély melletti átvétel" mindenki szájára került volna, a hagyományos amerikai kiskereskedelem jövője megkérdőjeleződött. Az e-kereskedelem megváltoztatta az emberek vásárlási szokásait a ruházati cikkektől és a fogyasztói technológiától kezdve a háztartási cikkekig és az állatápolási cikkekig.

Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma szerint 2012 első negyedévében az online vásárlás a teljes forgalom nagyjából 5%-át tette ki; ez a tendencia az évek során folyamatosan nőtt, ahogy a technológia fejlődött és a házhozszállítás kényelme egyre inkább elterjedt. Nem meglepő, hogy a világjárvány legkorábbi szakasza 2020 első negyedévében az e-kereskedelmi eladásokat tekintélyes 16%-ra növelte - 5%-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest -, miközben országszerte több ezer téglaüzlet zárta be kapuit. 2020 nyarán olyan áruházláncok, mint a J.C. Penny és a Neiman Marcus bezártak vagy csődvédelmet kértek. Eközben a változó idők változó számokban is tükröződtek; a Kereskedelmi Minisztérium jelentése szerint az Egyesült Államokban 214,6 milliárd dollárnyi online vásárlást regisztráltak 2021 harmadik negyedévében.

Az olyan akadályok, mint az elhúzódó biztonsági aggályok, az ellátási lánc késedelmei és az infláció csak néhány a tényezők közül, amelyekkel a kiskereskedelem küzd, és felveti a kérdést: mit tehet a kiskereskedelem, hogy ne vesszenek ki a fények? Mely eladók élhetik túl a kiskereskedelmi visszaállítást, és hogyan befolyásolják a szokásos bevásárlóközpontoktól való eltérések a világító közösséget? Öt iparági szakértő beszélget a kiskereskedelmi világítás tervezéséről 2022-ben és azon túl.
Öt szakértő beszélgetett a helyzetről:
Shawn Good

Shawn Good a Windward Lighting Studio igazgatója és a Pennsylvania Állami Egyetem Építészmérnöki Tanszékének gyakorlati oktatója.

James Highgate az IES kiskereskedelmi világítási bizottságának elnöke, világítástervező és a The LED Show konferencia és szakkiállítás létrehozója.

Archit Jain az Oculus Light Studio alapító partnere és több világítástervezési díj nyertese.

Amy Laughead- Riese a 37 Volts Light Studio elnöke és vezetője. Ő irányította a Macy s Inc. világítástervezését, és az IES kiskereskedelmi világítási bizottságának elnöke volt.

Sean O Connor a Sean O Connor Lighting vezetője, és a Philips Retail Lighting Leadership Forum egyik kiemelt előadója volt.

Hogyan jellemezné a kiskereskedelmi világítástervezési piac jelenlegi helyzetét?

LAUGHEAD-RIESE: Jelenleg egy fellendülés van folyamatban. Azok az ügyfelek, akik 2020-ban és 2021-ben a világjárvány ismeretlensége miatt szüneteltették új prototípus-stratégiáikat, most, 2022-ben leporolják ezeket a terveket és továbblépnek. Az ügyfeleknek személyre szabottabb megoldásokkal segítünk - a világítástervezést és a lámpatestek specifikációit a konkrét márkastratégiákhoz és a kurátori ügyfélutakhoz igazítjuk.

JÓ: Az emberek társas, érzelmi, vizuális, tapintható lények; az online vásárlás nem helyettesítheti teljesen a személyes kiskereskedelmi élményt. A személyes élmény gyorsan alkalmazkodik a sokféle vásárlási stílushoz, és a világítási rendszereknek is meg kell változniuk a továbbfejlesztett márkaélmény megteremtéséhez.

JAIN: Új kiskereskedelmi üzleteket terveznek, és a kiskereskedők arra számítanak, hogy a vásárlók jelentős számban térnek vissza az üzletbe, különösen a nem árucikkek és az élményszerű szolgáltatások esetében.

Nagy és kis üzleteket tervezünk, beleértve a prototípusokat és a bevezető üzleteket elektromos autókat gyártó cégek, ékszerészek, állatgondozó cégek, szalonok, élelmiszerboltok, szabadtéri felszereléseket gyártó cégek, ruházati és lábbeliüzletek számára. A hangsúly a világítás megteremtésén van, amely nemcsak funkcionális, hanem a tér általános identitásához is szól.

O CONNOR: A kiskereskedelem olyan hatalmas kategória, hogy nehéz egyszerű választ adni. Általánosságban elmondható, hogy a világjárvány kezdete óta kevesebb kiskereskedelmi projekt valósul meg. Érdekes lesz látni, hogy a vásárlók továbbra is a kényelmet fogják-e választani, vagy a jól megtervezett környezetek érzelmi élménye fogja-e rávenni az embereket, hogy kimozduljanak otthonról.
Elképzelhető, hogy az elkövetkező években más típusú, személyes kiskereskedelmi élményben lesz részünk? Ha igen, hogyan fogja a világítástervezés segíteni ezt az élményt az alkalmazottak és a fogyasztók számára?

GOOD: Azt látjuk, hogy a regionális bevásárlóközpontok a vegyes felhasználású célpontok irányába változnak, ahol az embereket a kiskereskedelemmel vegyített éttermek, fitneszközpontok, színházak, szállodák, nyitott külső terek és egyéb kényelmi szolgáltatások vonzzák. A világítás szerves részévé válik a légkör megteremtésének, amely bevonzza a látogatókat, és felfedezésre ösztönzi őket. Az egyes kiskereskedelmi egységek világítását úgy kell összehangolni, hogy a vegyes felhasználású fejlesztés kontextusában egy nagyobb élmény részévé váljon.

JAIN: Sok üzlet hibrid modellt alkalmaz, amelyben az online vásárlás és az üzletben történő átvétel is megtalálható. Az üzletekben külön területeket alakítanak ki erre a szolgáltatásra, hogy [a cél] az, hogy a vásárlókat arra csábítsák, hogy más termékeket is megnézzenek, amíg [bent vannak]. Egy ruházati üzletben, amelyen dolgoztunk, minden ruhatípusból csak egy darab van az emeleten - ha a vendégeknek megtetszik, mobileszközön kérhetik a méret- és színpreferenciáikat, és a próbafülkében elérhetővé teszik számukra. A kiskereskedők azért vizsgálják az alternatív vásárlási modelleket, mert az embereknek kényelmes a technológiával való interakció. Emellett minden üzlet gondoskodik az instagramozható pillanatokról. Az építészeti kialakítás olyan területeket foglal magában, amelyek jól mutatnak a fényképezőgépen, így a világításnak is lágynak kell lennie a kamerahasználathoz.

LAUGHEAD-RIESE: A személyes élmény a pandémiát követően tovább fog fejlődni. Az ügyfelekkel együtt dolgozunk azon, hogy személyre szabott világítási élményt nyújtsunk a vásárlóknak. Két példa erre a hangolható fehér fény beépítése: egy luxus áruházi kiskereskedő nagyobb, ultraprivát próbafülkéket tervez, amelyekben hangolható fehér fényt és fényerőszabályzókat használnak a próbafény élményének személyre szabása érdekében; egy ékszer-kiskereskedő pedig hangolható fehér fényt fog beépíteni a peremkerületi lámpatestekbe, hogy a különböző drágakő-kijelzőkhöz a legjobb fehér színt választhassa ki. Látjuk, hogy a kiskereskedelmi ügyfelek olyan világításvezérlési technológiát alkalmaznak, amelytől korábban a költségek vagy a komplikációk miatt elvetették ezeket a stratégiákat.
Sean O Connor    
A nagyméretű beltéri pláza, amelyen felnőttem - és amely a dolgok nagy gyűjtőhelye volt - eltűnt, és nehéz újra feltalálni
-O Connor
Van még jövője a hagyományos plázának?

HIGHGATE: Valószínűleg - ez még mindig egy emberközpont, és amikor a dolgok visszatérnek a normális kerékvágásba, a városközpontok [bizonyos mértékig] újraélednek.

O CONNOR: Van néhány igazán sikeres bevásárlóközpont, de ezek már a kivételek közé tartoznak. A nagyméretű, identitás nélküli, fedett bevásárlóközpont, amelyen én felnőttem - és amely a dolgok nagyszerű gyűjtőhelye volt - eltűnt, és nagyon nehéz újra feltalálni. Az utcai üzletek, az életmódközpontok és a szabadtéri vásárlási célpontok vezetik majd a jövőt. A mai vásárlóközönség valami valódi és hiteles dologban akar hinni - olyan hangsúllyal, amely kapcsolódik a saját értékeikhez.

LAUGHEAD-RIESE: Néhány hagyományos bevásárlóközpont még mindig elég jól megy. Jelenleg azonban azt látjuk, hogy bezárt bevásárlóközpontokat vagy gazdaságilag lepusztult szalagközpontokat teljesen újjáépítenek. A fejlesztők a régi területeket vegyes felhasználású ingatlanokká alakítják át: kombinálják a munkahelyi helyiségeket a kiskereskedelemmel és a vendéglátással, valamint a helyszíni társasházi és apartmanlakásokkal. Az ügyfélkör közvetlenül az ingatlanokba épül be. A jó tervezés az élvonalban van, hogy vonzza az ügyfeleket, akik élni, dolgozni és játszani akarnak.
Van-e a kiskereskedelmi résen belül olyan speciális alcsoport (pl. nagyáruházak, csúcskategóriás/különleges butikok, pop-up kiskereskedelem stb.), amely növekedési lehetőséget jelent a világítástechnikai ipar számára?

O CONNOR: A növekedést ebben az összefüggésben úgy határoznám meg, hogy új a több helyett. Az új növekedés esetében a csúcskategóriás/különleges kiskereskedelmi üzleteket, a több esetében pedig az élelmiszerboltokat és más mindennapi alaptermékeket keresném a frissített bővítésre.

HIGHGATE: A csúcskategóriás/szaküzletek és a ruházati üzletek a vásárlás élményének tapintható elemével rendelkeznek. Vannak dolgok, amelyeket egyszerűen nem lehet online reprodukálni (pl. parfümök, cipőkomfort, állatkereskedések stb.).

LAUGHEAD-RIESE: Vannak áruházak és nagyáruházak, amelyek 2008 és 2013 között a LED-es világítás korai alkalmazói voltak. A széles körben elterjedt LED-lámpák és lámpatest-használat úgynevezett korai éveiben telepített termékek már közeledhetnek az élettartamuk végéhez. Az elmúlt hat hónapban egy ügyfelünk azt kérdezte, hogy a 2013-ban telepített új LED-es világításuk miért nem olyan fényes, mint korábban - jelenleg új cserék vagy utólagos felszerelési megoldások kidolgozásán dolgozunk velük.

JAIN: Minden üzletnek szüksége van világításra; mivel az arculat és az identitás egyre fontosabbá válik, minden területen látunk világítási lehetőségeket. Segít nekünk, ha a gyártók olyan termékekkel állnak elő, amelyek a kiskereskedelemhez igazodnak. Ilyen lehet például a másodlagos tartórendszer nélkül felfüggeszthető sín, az olyan sínfejek, ahol a gerendák széles látószöget biztosítanak, a folyosóvilágítás, a többfejes és a süllyesztett lámpatestek, amelyek vonzóak, jó árúak és néhány héten belül rendelkezésre állnak.
Archit Jain    
Az üzletek az instagrammozható pillanatokra figyelnek. Az építészeti kialakítás olyan területeket foglal magában, amelyek jól mutatnak a kamerában, így a világításnak is lágynak kell lennie a kamerahasználathoz
-Jain
A csírátlanító világítás nagy figyelmet kapott az egészségügyi és az irodai szektorban. Látja ennek szerepét a kiskereskedelmi alkalmazásokban?

GOOD: Ez egy nagyszerű kérdés. Úgy gondolom, hogy van lehetőség a csíraölő világítás biztonságos használatára a HVAC- és felső légtechnikai rendszerekben a kiskereskedelmi alkalmazásokban. Ezzel együtt a jelenlegi telepítési, üzemeltetési és karbantartási költségek még mindig viszonylag magasak, és a fogyasztók nem kérik ezt aktívan. Jelenleg én ezt egy speciális üzlet vagy próbaalkalmazás számára látom.

HIGHGATE: Igen és nem, ahogy a 405 nm elterjed a fertőtlenítő piacon, úgy fogjuk látni a világításkombinációk fellendülését. Jobb tanulmányokra van szükség, amelyek bizonyítják a 405 nm-es történetet. A használatban töltött idő kulcsfontosságú elem a [csíraölő világítás] hatékonyságának megvitatásakor. A 254 nm-es világításnak vannak naplózott ölési adatai, amelyek alátámasztják, de ez [a 405 nm-esnél] körülményesebb, és szolgáltatásként értékesítik.

Lehet. Nem volt olyan hagyományos kiskereskedő, aki kifejezetten ezt kérte volna a munkánk részeként, de ahogy egyre innovatívabb és biztonságosabb csíraölő lámpatestek kezdenek piacra kerülni, ez lehet valami, amit be lehet építeni az általános tervezések zökkenőmentesebb megközelítésébe. Konkrétan a próbafülkékben és a mosdókban lehetne alkalmazni - olyan területeken, ahol sok az érintés.

JAIN: Úgy látjuk, hogy a csíraölő világítást a HVAC-rendszerek részeként használják. Nem gondoljuk, hogy a csíraölő világítással ellátott szabványos lámpatestek szabványosak lesznek a kiskereskedelemben.

O CONNOR: Ha ez a megfelelő megoldás, akkor biztos vagyok benne, hogy van helye. A mi szerepünk egy projektben azonban vizuális, funkcionális és pénzügyi. Ezért nem vagyunk a fertőtlenítési technikák vagy módszerek szakértői.